پاور دستگاه لیزر

در این بخش از معرفی قطعات دستگاه های لیزری قصد داریم به معرفی یکی از قطعات دستگاه لیزر مهم به نام پاور دستگاه لیزر یا های ولتاژ دستگاه لیزر بپردازیم.شرکت پارت لیزر بعنوان بزرگترین واحد وارداتی دستگاه های لیزر و قطعات دستگاه لیزر در خاورمیانه می باشد که یکی از قطعات وارداتی آن پاور دستگاه لیزر می باشد.
 

پاور دستگاه لیزر چیست ؟

در واقع پاور  لیزر یکی بخشهای اصلی اپتیک و الکترونیک دستگاه های لیزری می باشد که دارای سری های مختلفی می باشد.مثلا در پاور دستگاه لیزر سری  پی (P) برای محافظت بیشتر ، یک مدار اتصال کوتاه طراحی شده که  این مدار  در صورت اتصال کوتاه میان قطب مثبت و منفی که صورت خودکار از کار می افتد و روی نمایشگر آن خطا را اعلام میکند که این موضوع موجبات ایمنی اپراتور دستگاه لیزر فراهم میکند باعث افزایش عمر پاور دستگاه لیزر میشود. همچنین پاور به الکترون های محیط فعال ( یا همان محیط تولید لیزر) انرژی می دهد و موجب تحریک آنها می شود .این سیستم عملیاتی ممکن است نوری، الکتریکی یا شیمیایی باشد .پاور دستگاه لیزر ، محرک الکتریکی ایجاد لیزر در تیوپ های شیشه ای است .

وظیفه پاور دستگاه لیزر چیست ؟

 وظیفه پاور دستگاه لیزر ایجاد ولتاژ بالا نهایت تا ۲۰ کیلو وات می باشدکه یک باعث ایجاد قوس الکتریکی در دو سر تیوب لیزر می شود.

پاور دستگاه لیزر سری پی :

شرکت (RECI) اخیرا یک پاوری از دستگاه لیزر را بنام پاور دستگاه لیزر سری P را معرفی کرده  که این پاور در دستگاه قابلیتهای فراوارنی دارد از جمله :
این نوع ازپاور دستگاه لیزر  توانایی انجام فعالیت در محور ولتاژ ۹۰V تا ۲۵۰V را دار می باشد که موجب تثبیت برق شده و برق های دارای نوسان بالا را تثبیت می کند، و باعث میشود که خرید یک استابلایزر دستگاه لیزر صرفه جویی شود زیرا که پاور دستگاه  لیزر سری P در مقابل نواسان برق  مقاوم می باشد.
این پاور دستگاه لیزر دارای یک صفحه نمایش می باشدکه نمایشگر اطلاعاتی همچون سیگنال هایی ورودی و خروجی پاور و همچنین اطلاعاتی مثل ولتاژ ورودی و ولتاژ خروجی پاور و اطلاعاتی مانند رطوبت و دما ی دستگاه لیزر را نشان می دهد.

نظارت پاور دستگاه لیزر سری P چگونه است ؟

 به این صورت است که در صورت غیرمجازبودن مقدار رطوبت دما، متوجه ی سیگنال های ورودی و خروجی و ولتاژ ورودی و خروجی و همچنین اتصال کوتاه شده و عملکرد دستگاه لیزر را متوقف می نماید و همچنین  با ایجاد آلارم و هشدار اپراتور دستگاه لیزر متوجه بروز خطا میکند.

انوع پاور لیزر :

الف : پاور لیزر های معمولی (CO2) : 60 وات ، ۸۰ وات ، ۱۰۰ وات ، ۱۲۰ وات ، ۱۵۰ وات و …

ب : پاور لیزر های Reci (CO2) : 80 وات ، ۱۰۰ وات ، ۱۳۰ وات و …

۱- های ولتاژ(پاور) ۱۳۰-۱۵۰ وات  که این نوع پاورلیزر مناسب تیوپ های لیزری ۱۰۰w و ۱۲۰w و ۱۳۰w و ۱۵۰w معمولی است.

۲- های ولتاژ(پاور)۱۰۰-۱۲۰ وات که این های ولتاژ(پاور) مناسب تیوپ های لیزری ۸۰w و ۱۰۰w و ۱۲۰w معمولی است.

۳-رهای ولتاژ(پاور) ۸۰ وات دستگاه لیزر سی ان سی که این پاورلیزری مناسب تیوپ های لیزری ۶۰w و ۸۰w معمولی است .

۴- های ولتاژ(پاور) ۶۰ وات دستگاه لیزر برش که مناسب تیوپ های لیزری ۴۰w و ۵۰w و ۶۰w معمولی است.

۵- های ولتاژ(پاور) ۵۰ وات دستگاه برش لیزر که اینوع پاور دستگاه لیزر مناسب تیوپ های لیزری ۴۰w و ۵۰w معمولی است.

۶- پاور(های ولتاژ) dy20 دستگاه های لیزر CO2 که این نوع مناسب تیوپ های لیزری رسی اس ۶ و ۸ ( S 6,S 8 ) می باشد که اینوع تیوب دارای بهره برداری آسان و استفاده راحت است و با این پاورلیزر عملکرد تیوپ لیزری بهتر خواهد شد.

۷- های ولتاژ(پاور) DY 13 دستگاه لیزر صنعتی که مناسب تیوپ های لیزری رسی اس ۴(S 4) می باشد و این نوع پاور لیزری دارای  ۱- عملکرد پایدار و ۲- بهبود راندمان انتقال می باشد.

۸- های ولتاژ(پاور) DY 10 دستگاه لیزر سی ان سی ، مناسب تیوپ های لیزری رسی اس ۲(S2) که دارای پاسخ سریع است.

توصیه مهم : هرگز برای اطمینان از سالم بودن پاور ، خروجی آن را با فازمتر تست نکنید . به علت ولتاژ بالا (high volltage) می بایست از تجهیزات مناسب استفاده گردد .

نکته مهم : برای حفظ طول عمر تیوپ و پاور ، برای تیوپ های معمولی از پاور های معمولی و برای تیوپ های Reci از پاورهای Reci استفاده کنید.

 

 

 

[/fusion_text]